Den Nordiska skolan i Kottby är en föregångare: en ny tvåspråkig klass kombinerar undervisning på finska och svenska och för in nordiska värderingar i elevernas vardag. Målet är att fostra flerspråkiga unga med en öppen inställning till världen.
– Kommer någon ihåg, vad ”lehti” är på svenska?
Vi sitter längst bak i ett ljust och färgglatt klassrum och ser flera barn räcka upp handen. Läraren Ia Qvist har ritat en solros på tavlan, och nu lär sig klassen olika delar av växten. Det är miljökunskapstimme för förstaklassare.
– Blad, svarar en elev med en liten röst.
Så här ser vardagen ut i den nordiska klassen i Kottby i Helsingfors. Den Nordiska skolan har hösten 2024 startat en helt ny klass där hälften av undervisningen sker på svenska och hälften på finska.
Skolan är den första i Finland som betonar nordiskt samarbete, kultur och nordiska språk i undervisningen. Den samarbetar nära med aktörer som främjar nordiskhet, såsom Pohjola-Norden, Svenska Nu och kulturcentret Hanaholmen.
Målet är att ett barn som gått i den nordiska klassen ska vara flerspråkigt, ha språklig och kulturell medvetenhet och känna sig hemma i Norden och i en flerspråkig värld. Barnet ska också förstå och uppskatta betydelsen av nordisk demokrati, hållbar utveckling och samarbete.
Majoriteten av de 24 eleverna i klassen kommer från finskspråkiga hem. Bland dem finns också barn som talar till exempel engelska hemma. För alla är svenskan fortfarande relativt ny – och med hjälp av läraren Ia Qvistfår de bekanta sig med språket i en trygg och lugn miljö.
Läraren Ia Qvist vill att barnen ska få höra olika svenska dialekter och andra nordiska språk.
Qvist, som själv är tvåspråkig, hoppas att barnen i klassen får möjlighet att lära sig, bli inspirerade och känna glädje över nordiska språk och kultur. Undervisningen sker i barnens egen takt och innehåller mycket lek, berättelser och musik. Målet är inte att tvinga någon att tala, utan att erbjuda en trygg plats att prova, lyssna och använda svenska.
Alla barn i Helsingfors hade möjlighet att söka till den nordiska klassen. På grund av det stora intresset lottades platserna ut bland cirka 40 sökande. Tanken är att en ny nordisk klass ska starta varje höst.
Nordiskhet syns inte bara i klassen utan i hela skolan. Den tvåspråkiga klassen samarbetar mycket med de finskspråkiga klasserna, och nordiska värderingar och teman behandlas brett i olika ämnen.
Barnen lär sig solrosens delar på både finska och svenska.
– Det är verkligen viktigt att hela skolan deltar i utvecklingen av den nordiska klassen och att nordiskhet gäller alla – både elever och personal, säger skolans rektor Sari Sola.
Intresset för den nya verksamhetskulturen är stort. I mars firade skolan Nordens dag genom att klä sig i nordiska färger, och i slutet av april har litteraturveckan haft särskilt fokus på H.C. Andersens berättelser. Vänskoleverksamhet är en viktig del av vardagen: klasserna håller kontakt med sina vänskolor, gör gemensamma projekt och besöker varandra – senast i Lejre kommun i Danmark.
Rektor Sari Sola är stolt över skolans språkundervisning.
Sola tror att personalens entusiasm också smittar av sig på eleverna.
– På det här sättet skapar vi positiva upplevelser av språk, flerspråkighet och nordiskt samarbete för alla skolans aktörer, oavsett ålder.
Som ett försiktigt viskat ”blad” visar, kan även ett litet ord vara början på något stort. På den Nordiska skolan bygger varje inlärt ord, varje delad berättelse och varje gemensam insikt en bro mot en flerspråkig framtid som bär nordiska värderingar.