Pohjola-Nordenin hallituksen lausunto geoblokkauksesta

01.06.2018 klo 12:56
Lakkauttakaa maakohtaiset estot Pohjoismaiden sisällä.

Lakkauttakaa maakohtaiset estot

Föreningarna Nordens Förbund (FNF) antoi keskiviikkona 18.4.2018 puheenjohtajiston kokouksessa lausuntonsa maakohtaisista estoista eli geoblokkauksesta.

Pohjola-Nordenin hallitus käsitteli asiaa hallituksen kokouksessa torstaina 26.4.2018 ja antoi myös lausuntonsa:

Lakkauttakaa maakohtaiset estot Pohjoismaiden sisällä.

Maakohtaiset estot – internetsensuuri, joka perustuu käyttäjän maantieteelliseen sijaintiin – on merkittävä rajaeste. Tämä estää kansalaisten vapaata liikkumista Pohjoismaiden Internet-sivustojen välillä. Maakohtaiset estot vaikeuttavat pohjoismaisen kulttuuriyhteisön, kielen ymmärryksen ja yhteisen pohjoismaisen yleisön kehittämistä. Esimerkkinä maakohtaisesta estosta voidaan mainita suosittu nuortensarja SKAM, joka oli alun perin nähtävänä vain Norjassa. Kun NRK poisti eston, ohjelma levisi nopeasti nuorten keskuudessa kaikissa Pohjoismaissa.

Mikäli Pohjola haluaa täyttää tavoitteensa maailman integroituneimmasta alueesta, on maankotaiset estot poistettava.

Helsinki, 26. huhtikuuta 2018

Pohjola-Nordenin hallitus